Przedstaw swoją firmę z najlepszej strony w procesie rekrutacyjnym
6.09.2021

Przedstaw swoją firmę z najlepszej strony w procesie rekrutacyjnym

Czy wiesz, że proces rekrutacyjny działa w dwie strony? Nie tylko Twoja firma sprawdza, czy chce zatrudnić danego pracownika – on także na podstawie przebiegu spotkania określa, czy Twoje przedsiębiorstwo będzie dla niego odpowiednim i atrakcyjnym środowiskiem do rozwoju kariery zawodowej. Właśnie dlatego warto zadbać o to, aby przedstawić je jak najlepiej już w procesie rekrutacyjnym, aby zachęcić do aplikowania na dane stanowisko wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Jak to zrobić? Na to pytanie odpowiadamy w przygotowanym artykule. Zapraszamy do lektury!

Czy wizerunek firmy ma znaczenie w trakcie poszukiwania pracowników?

Oczywiście, że tak! Proces rekrutacyjny ma bezpośredni wpływ na budowanie wizerunku firmy i jego ewentualną poprawę lub pogorszenie. Właśnie dlatego warto zadbać o to, aby nie traktować potencjalnych kandydatów „taśmowo”, a do samego działania mającego na celu znalezienie idealnego pracownika podejść z głową i ze znajomością potrzeb rynku. Gwarantujemy, że zadbanie o reputację i wizerunek przedsiębiorstwa pozwoli wyróżnić Ci się na tle konkurencji i zachęci innych kandydatów do aplikowania na wolne stanowisko w przyszłości.

Mówiąc o wizerunku firmy i sposobach na to, jak go poprawić w trakcie poszukiwania pracowników, warto wspomnieć o employer branding, czyli działaniach związanych bezpośrednio z budowaniem wizerunku dobrego, pozytywnego pracodawcy. Obejmują one praktycznie wszystkie czynności podejmowane przez firmę w celu zadbania nie tylko o aktualnych pracowników, ale także o przyszłych kandydatów (zarówno aktywnych, jak i pasywnych). Co ciekawe, employer branding sprawdza się znakomicie jako wsparcie strategicznych celów biznesowych organizacji.

Zewnętrzny employer branding – niezbędnik w trakcie poszukiwania pracowników

W przypadku procesu poszukiwania pracowników i chęci poprawy wizerunku firmy w trakcie rekrutacji kluczowy jest zewnętrzny employer branding, czyli działania skierowane bezpośrednio do kandydatów, których celem jest przedstawienie organizacji jako atrakcyjnego i uczciwego pracodawcy. Czynności adresowane do środowiska spoza przedsiębiorstwa powinny przekładać się na pozytywne i zachęcające opinie, które potencjalny pracownik może znaleźć w sieci lub usłyszeć od innych osób w branży. Są to działania:

  • wizerunkowe – kreowanie wizerunku, zwiększanie świadomości wśród kandydatów, przedstawienie korzyści związanych z zatrudnieniem w danej firmie, benefity, społeczna odpowiedzialność biznesu;
  • o charakterze rekrutacyjnym – dotarcie do wartościowych, odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów, działania prowadzone na dużą skalę, wykorzystujące marketing szeptany i media społecznościowe. 

Ogłoszenie o pracę – podstawa w procesie rekrutacyjnym

Jednym z najlepszych sposobów na przedstawienie firmy z najlepszej strony w procesie rekrutacyjnym jest rozpoczęcie od przygotowania czytelnego, konkretnego i wyczerpującego ogłoszenia o pracę. Ważne, aby znalazły się w nim nie tylko wymagania czy zakres obowiązków, ale to, co Ty możesz zaproponować kandydatowi. Nie bój się pisać o wynagrodzeniu – w wielu branżach to jeden z najlepszych sposobów na zachęcenie do aplikowania na dane stanowisko specjalistów w danej dziedzinie, którzy ze względu na swoje doświadczenie i pozycję nie chcą tracić czasu na rekrutację, jeśli nie znają widełek finansowych.

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Dobrze, aby rozmowy kwalifikacyjne odbywały się w ciągu kilku dni. W ten sposób będziesz mieć pewność, że zapewnisz i sobie, i kandydatom odpowiednio dużo czasu, aby nawzajem się poznać i sprawdzić, czy współpraca może się udać. To ważne, aby każde spotkanie było maksymalnie wyczerpujące, a potencjalny pracownik dowiedział się jak najwięcej informacji o firmie, warunkach zatrudnienia, oczekiwaniach, dyspozycyjności, wynagrodzeniu czy zakresie obowiązków. Odpowiadaj na wszystkie pytania i sam je zadawaj. Co istotne, koniecznie poinformuj go również o dacie podjęcia decyzji i w tym czasie, jeśli nie zdecydujesz się na zatrudnienie danej osoby w swojej firmie, wyślij mu maila lub zadzwoń. Wielu pracowników docenia ten gest – krótki feedback sprawi, że nawet odmowa zostanie odebrana pozytywnie, a szanse na to, że kandydat ponownie aplikuje na stanowisko w Twoim przedsiębiorstwie, znacząco wzrosną.

W trakcie zapraszania interesujących kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną podaj im konkretne informacje, i to nie tylko te związane z godziną, datą i miejscem spotkania. Dobrze jest także poinformować, kto weźmie udział w spotkaniu, czy w jego trakcie konieczne będzie wykonanie jakiegoś testu oraz ile mniej więcej czasu zajmie cała rozmowa.

Benefity – jeden z najlepszych sposób na zachęcenie do współpracy

Wiele osób, które poszukują aktualnie pracy, patrzy nie tylko na zakres obowiązków, rodzaj umowy czy wynagrodzenie. Równie ważne są dla nich benefity pracownicze, które są jednym z najlepszych sposobów na pozytywne przedstawienie firmy w trakcie procesu rekrutacyjnego. Udogodnienia dla zatrudnionych nie tylko przyciągają pracowników, ale także motywują ich do pracy i zwiększają ich lojalność wobec organizacji. Nic więc dziwnego, że benefity są chętnie wykorzystywane nie tylko w zwykłych firmach, ale także agencjach HR i pracy tymczasowej, które specjalizują się w poszukiwaniu pracowników.

Benefity pracownicze – co to takiego?

Czym tak właściwie są benefity pracownicze, które tak chętnie wykorzystują agencje pracy i HR? To dodatkowe świadczenia w formie bezgotówkowej, które przysługują wszystkim pracownikom. Co istotne, nie ma jednego konkretnego rodzaju – mogą być to bony świąteczne, pokój gier, karty Multisport, dodatkowe ubezpieczenie czy kultowe już owocowe czwartki. W wielu przypadkach warto, aby każdy z pracowników miał możliwość wyboru interesującego go benefitu. W ten sposób uda Ci się trafić do całego zespołu i jednocześnie zachęcisz potencjalnych kandydatów do rozpoczęcia pracy w swojej firmie.

Czy warto inwestować w benefity pracownicze?

Zdecydowanie tak. Benefity pracownicze sprawią, że już na etapie procesu rekrutacyjnego będziesz postrzegany jako pracodawca, który dba o swój zespół, docenia jego wysiłek i sukcesy oraz nie boi się motywować go do osiągania jeszcze lepszych wyników. Z ich pomocą możesz również wynagrodzić stres będący codziennością w niektórych branżach lub podziękować za współpracę z agencją pracy tymczasowej, która pobiera prowizję od każdego wynagrodzenia. Z pomocą benefitów:

  • zachęcisz potencjalnych kandydatów do aplikacji na wybrane stanowisko w Twojej firmie,
  • wpłyniesz pozytywnie na samopoczucie swojego personelu,
  • zwiększysz efektywność, wydajność i produktywność zespołu, co automatycznie przełoży się na lepsze efekty i większe zyski.

O jakich benefitach pracowniczych warto wspomnieć w trakcie rekrutacji?

O wszystkich! Każdy z nich jest dodatkową zachętą dla kandydatów, aby zdecydowali się na zatrudnienie właśnie w Twojej firmie. Do podstawowych i zarazem najbardziej pożądanych świadczeń zaliczamy prywatną opiekę medyczną, dodatkowe ubezpieczenie, karty sportowe, szkolenia, kursy językowe oraz służbowy sprzęt, na przykład telefon i laptop. Ciekawym rozwiązaniem jest także możliwość pracy zdalnej w losowych sytuacjach, dofinansowanie urlopu czy podwyższone dofinansowanie na okulary korekcyjne.

A może chcesz skorzystać z pomocy agencji pracy tymczasowej?

Jeśli poszukiwanie pracowników jest dla Ciebie zbyt czasochłonne lub kosztowne, to znakomitym pomysłem będzie skorzystanie z oferty agencji pracy. Współpraca ma liczne zalety, takie jak oszczędność czasu i pieniędzy, dostęp do bazy specjalistów z danej branży czy minimum formalności. Dzięki temu możesz zmniejszyć lub całkowicie zrezygnować z działu HR w swojej firmie. Dodatkowo agencja pracy, jeśli interesujący Cię kandydat przebywa za granicą, zadba o wszystkie dokumenty niezbędne do jego legalnej pracy i pobytu na terenie Polski. Agencja pracy tymczasowej pomoże Ci także w szybkim wyeliminowaniu problemów związanych z brakami kadrowymi, proponując na przykład outsourcing czy leasing pracowników. Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług, to zapraszamy do kontaktu z agencją HR Workafford w Poznaniu!

Wybierz język

We use cookies on this site. Standard web browser settings allow you to save them to your end device. Continuing to browse the site without changing the settings is treated as a consent to the use of cookies. Read more about cookies policy.

Rozumiem