USŁUGA DODATKOWA
Ocena pracownicza
Co to jest ocena pracownicza?
Ocena pracownicza to sformalizowany proces udzielania informacji zwrotnej przez przełożonego w zakresie ocenianych kompetencji u podwładnych dotyczącej ich zachowania, postaw oraz efektów pracy. Taka ocena stanowi źródło systematycznej informacji zwrotnej dla podwładnych na temat ich mocnych i słabych stron, wymagań i oczekiwań w danej kompetencji, potwierdzenia lub korekty samooceny oraz rozwoju w danej firmie. Jest to proces cykliczny, który powinien mieć miejsce przynajmniej raz w roku i być realizowany przez profesjonalnie przygotowane osoby zarządzające w firmie.
Ocena pracownicza jest nakierowana na rozwój, motywowanie i przygotowanie rzetelnych informacji, na podstawie których można formułować i podejmować decyzje personalne, w tym m.in. dotyczących płac, premii, awansów itp.
Wśród celów oceny pracowniczej należy wymienić także:
- dokładną analizę posiadanych przez pracowników kompetencji;
- określenie miejsca w karierze i potencjału rozwojowego każdego pracownika, co jest kluczowe we właściwym planowaniu oraz prowadzeniu wszelkich działań z obszaru zarządzania kapitałem ludzkim firmy, w zgodzie z jej misją i strategią.
W ramach usługi PREM!UM proponujemy następujące działania:
- spotkanie z osobami podlegającymi ocenie, którego celem jest zaprezentowanie metodologii przeprowadzanej oceny, omówienie korzyści wynikających z takiej oceny oraz wykorzystanie indywidualnych wyników w kontekście stawianych sobie celów;
- krótki warsztat dla osób ocenianych, obejmujący omówienie intencji oceny oraz spodziewanych rezultatów, metodologii, rozumienia kompetencji, a także zasad obiektywnej oceny, błędów podczas jej dokonywania oraz metod unikania pomyłek. Taki warsztat pomaga również wskazać cele i korzyści oceny dla wszystkich stron, czyli osoby ocenianej oraz współpracowników i podwładnych, co może sprzyjać budowaniu klimatu przyjaznego dalszemu rozwojowi.
Etapy procesu oceny pracowniczej
- Określenie celu oceny
- Zdefiniowanie obszaru oceny: Pracujemy z gotowym modelem kompetencji klienta lub opracowujemy nowy model.
- Wybór ocenianych pracowników: Selekcji dokonuje przełożony (prezes, dział HR, dyrektorzy).
- Opracowanie kwestionariuszy: Dostosowane do stanowisk i grup, bez użycia gotowych szablonów.
- Przygotowanie i przeprowadzenie oceny
- Wypełnienie kwestionariusza
- Wygenerowanie raportów indywidualnych: Szczegółowe wyniki pracownika.
- Informacja zwrotna: Spotkania indywidualne z rekomendacjami rozwojowymi oraz wskazówkami dotyczącymi raportów. Omówienie mocnych stron, obszarów do rozwoju, różnic w postrzeganiu, oraz wniosków dla dalszej współpracy.